همیشه این سئوال برای هنرجویان سازهای ایرانی بخصوص تار و سه تار مطرح بوده که مشخصات یک تار خوب و خوش صدا چیست؟ شما هم هنرجوی تار هستید و بدنبال خرید یا تعویض تار خود هستید؟ شما هم بارها و بارها در بازار به دنبال تار خوب بوده اید و در نهایت سردرگم و ناتوان از شناسایی آن به منزل بازگشته اید؟ مسلما دلیل اصلی آن نداشتن دانش کافی در این موضوع است. تار از دیرباز، سازی پرطرفدار بوده و با نوازندگی اساتید و بزرگانی همچون محمدرضا لطفی، جلیل شهناز به اوج خود رسیده است.

این ساز پرطرفدار سالهاست که هنرجویان بسیاری را به سمت خود کشانده است. باید در نظر داشته باشید که تار برخلاف سازهای کلاسیک، یک ساز دست ساز است. لذا از یک سازنده و مهر، می توان سازهایی با کیفیت های متفاوت در بازار پیدا کرد.

حتما قبل از رفتن به بازار، دانش خود را بالا ببرید و اگر باز هم قادر نبودید، راه حل دیگری برایتان داریم.

سئوال اولی که مطرح است در مورد صنعت ساخت است. کاسه ساز، دسته یا خرک چقدر در خوش صدایی تار موثر هستند؟ امروزه سازندگان فراوانی در شهرهای مختلف کشورمان به ساخت ساز مشغول هستند که می توانند نیاز نوازندگان و هنرجویانی که  بدنبال یک تار خوب هستند را رفع نمایند. از نظر اساتید و صاحبان نام عرصه ی موسیقی سنتی، تار می بایست مشخصات زیر را برای خوش صدایی دارا باشد.

  • تار خوب، صدای پایین دسته ی شفافی دارد.
  • مهمترین ویژگی برای ساز خوب، اینست که صدایش صاف و شفاف باشد
  • تار خوب هرچه مضراب می خورد خوش صدا تر شود اگر این صدا هر روز بهتر شود

ساز باید حجم صدای خوب داشته باشد و صدای تو دماغی نداشته باشد و همچنین زنگ بیش از حد و گز نداشته باشد، حجم صدای تمام سیم ها با هم متناسب باشد.سیم های دو و سل در بسیاری از سازها از هم جلو می افتند یعنی در بالا دسته با هم کوک هستند ولی در انتهای دسته سیم سل عقب یا جلو می افتد

4 نظرات

  • Author's gravatar
    کاربروردپرس10 6ام آذر 1397 , 9:52 ق.ظ

    این موسیقی بی نظیر است من عاشق این موسیقی هستم مرسی از شما لطفا بازهم از این بگذارید

    پاسخ
    • Author's gravatar
      علی 6ام آذر 1397 , 10:22 ق.ظ

      . به یاد داشته باشید که هر چیزی را توسط عنصر بازرسی تغییر دهید فقط برای شما قابل مشاهده است و زمانیکه صفحه را رفرش کنید این تغییرات ناپدید میشوند

      پاسخ
  • Author's gravatar
    کاربروردپرس5 6ام آذر 1397 , 10:22 ق.ظ

    همچنین در پنجره پایین، شما قادر به دیدن عناصر CSS و نحوه ی چیدمان آنها میشود. حتی میتوانید css را برای آزمایش هدف ویرایش کنید.

    پاسخ
  • Author's gravatar
    کاربروردپرس1 30ام آذر 1398 , 7:03 ق.ظ

    علاوه بر این ، آنها همچنین برخی از پوسته های تازه طراحی شده و صفحات آماده را اضافه می کنند و قابلیت های موجود برای کاربران را گسترش می دهند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید